Мотив - полет на змее

Тана - это крупнейшее озеро Эфиопии, расположенное на высоте 1830 м над уровнем моря. Озеро Тана также является источником Голубого Нила. Рыбаки и крестьяне живущие на этом озере по-прежнему плавают на папирусных лодках, похожих на те, которыми пользовались еще в древнем Египте. Между 13 и 17 веками район озера Тана был политическим и религиозным центром Эфиопского христианского государства. Многие церкви и монастыри на побережье и островах озера Тана относятся именно к этому периоду.
Наиболее известные и часто посещаемые туристами церкви и монастыри озера Тана (Ура Кидане Мехерет,16 век; Кебран Габриэль, 13 век; Нарга Селассие, 18 век) со стенами украшенными старинными картинами и фресками с изображениями на библейские мотивы а также сюжетами из жизни эфиопских святых, выполненными в неповторимом художественном стиле. На озере множество островов, на которых располагаются православные монастыри.
Большое собрание религиозной литературы до сих пор не известной в полном объёме европейцам.
Wall painting, Ura Kidane Mihret, Lake Tana area. This depicts the founding of Debre Damo monastery. The cliff walls are sheer, so legend has it that the founder had the help of a magical snake to get to the top.
Abuna Aregawi
Saint
Honored in Ethiopian Orthodox Church
Abuna Aregawi (also called Za-Mika'el 'Aragawi) is a sixth century Syrian monk, whom tradition holds founded the monastery Debre Damo, said to have been commissioned by Emperor Gebre Mesqel. He is one of the Nine Saints of the Ethiopian Orthodox Church who claims he came from various parts of the Roman Empire to escape persecution after the Council of Chalcedon (451). The Nine Saints, Abba 'Afsé, Abba 'Aléf, Abba Gärima, Abba Guba, Abba Liqanos, Abba Pantelewon, Abba Sähma, Abba Yäm'ata and Abba Zä-Mika'él 'Arägawi were learned monks who revitalized Christianity in Ethiopia and to whom the Ge'ez version of the New Testament is attributed.
Most information about him consists of legends. In one of these legends, after spending twelve years at the court of king Ella Amida of Axum, he set out with his companion the nun Edna to found Debre Damo. Later in his life, king Kaleb is said to have sought his advice before setting out to south Arabia against the Jewish king Dhu Nuwas.[1]
According to another legend, God provided a large snake for him to aid him in climbing the amba, or steep-sided mountain, so he could build Debre Damo. As David Buxton recounts the story, "when Abba Aragawi, the founder of the monastery, came to the foot of the cliff a great serpent appeared. As St. Michael stood by to give directions, the serpent folded Abba Arawi in his coils and drew him to the top of the mountain."[2]
[edit]References
^ Biography of Zä-Mika'él 'Arägawi from the The Dictionary of Ethiopian Biography
^ David Buxton, Travels in Ethiopia, second edition (London: Benn, 1957), p. 126
На шумерском "птица" - это рептилия в небе (змея в небе) mušen: bird (muš, 'reptile', + an, 'sky') [MUŠEN archaic frequency: 178]. (http://www.sumerian.org/sumlogo.htm)
Скорее всего имеет место неправильный перевод и в 17-м веке, когда рисовали фрески, воспользовались этим самым неточным переводом. Основатель-то был сириец и все эфиопское христианство было основано ассирийцами, так что до сих пор названия храмов хранят ассирийские имена и слова "Бета Марьям"- дом Марии.
Змея на ассрийском будет - "хувва", а птица ??? Что-то я не помню. Нужно у Анюты спросить
|
</> |