На странном языке писали в Чернигове в 1686 году.. Что это за язык?

Из книги авторства Иоанникия Галятовского ,название «Боги
поганскіи, в болванах мешкаючіи»,напечатано в Чернигове в
типографии Троицко-Ильинского монастыря (1686 год).Ударения в
оригинале поставлены над каждым словом ,а тут у мня отмечены
большими гласными буквами. Ер (=Ъ) на конце слов написал я
везде,где он есть в оригинале ,и не написал--где пропущен.
Текст:
титульная страница 1):
Боги погАнскии в болванАхъ мЕшкаючии,дУхове злыи,тут ъ же поспОлу
их розмаитии злости написани.Жебы Християне правовирныи могли от
себЕ злыхъ духовъ одогнати ,и подоптати ,и поплиовати,и силу
ихъ зламати,и над нимы триумфовати.
В типографии черниговской Троецкой року от Рождтва Христова
АХПС (=1686 г.), мая А (=первого).От велебного в Богу господина
отца Иоаникия Галятовского,архимандрити Черниговского Елецкого
,свиту обявлЕнны.
страница 2):
Заслипление и шаленство погановъ,котории фалшивим богом своим
диАволом в болванАх мЕшкаючим ся клАняли,в потребах своих
болвАнов нимых и бездушных питАли (**так и написано «питали»,а не
пытали),алЕ диаволи мешкаючии в болванАх им отповидАли,офИру им
синов (** так и написано «синов»,а не сынов) своих и цорки свои
забиЯючи офировАли,тое и жыдИ чинилы,ведлугъ псалмисти мовячого::
«Пожроша сины своя и дщеря своя бесовомъ,пролияша кров неповынную
синов своих и дщерей,яже пожроша истуканным *болвАном*
ханаанским.»ЗаслиплЕный был и шалЕний (**так : шалений,а не
шаленый) ОхОзия,крол израилский,Охозия впаде от окна,иже в горници
его в Самарии ,и разболеся зело,и посла послы и рече к ним: идите и
вопросите у Ваала сквернаго бога Акаронского,аще жыв буду от
болезны моея сЕя .Далий там написано:« востав Илия и снийде с ними
къ цару и глагола к нему:и рече,сИце глаголет Господь :понеже посла
послы вопрашати Ваала сквернаго бога в Акароне,яко да не быти Богу
в Израили,его же словеси можаше вопрашати,сего ради на одре на нем
же ты лежиши,ту ныне не имаши слести с него,но смертию умреши.И
умре по глаголу Господню.»
страница 15):От Хрста Исуса насыщение Бога споминает
псалмографъ,мовячи :«Насищуся (--**так! насищуся) внегдА явитъ ми
ся слава твоя».Небомъ естъ домъ Пресвитлыхъ царей Рускихъ и великих
князей Московскихъ.бо патриархи старозаконного Иакова домъ
назватися моглъ Небомъ,гды Иосифъ видилъ сонъ,который Иакову
и братии своей повидАлъ,мовячи :«видилемъ во сни ,яко бы Слнце и
Мисяць и звиздъ единАдцать мни ся кланяли»,що гды отцу своему и
братии своей повидалъ,офукнулъ его отецъ его,мовячи: «щож ся
розумиетъ презъ той сонъ ,который видилесь,
страница 16):..тЕды я и матка твоя и братия твои будемо ся тоби
кланяти на земли ».В Дому наяснийшыхъ царей Рускихъ,кождый царъ
естъ Слонцемъ,царица естъ Мисяцемъ;Царевичове и царевны сут
Звиздами,бо свитятъ добрыми учинками,слухаючи приказаня
Хрстового:«Тако да просветится светъ вашъ пред человеки,яко да
видятъ ваша добрая дела,и прославятъ отца вашего,иже естъ на
Небесехъ».Слонца и Мисяця биваетъ (** так и написано: биваетъ,а не
бываетъ) затмене того часу,гды Мисяць зближится до Слнца и под него
подийдетъ,такъ,же станетъ межи слонцемъ и землею,того часу Слонце
...
страница 17): ..ся тмыт ,бо Мсяць подишовши под Слнце не допущаетъ
променямъ сл(о)нчным землю освичати ,и для того на земли темности
ся знайдуютъ,Мисяць зась тмытся,гды земля станетъ межи Мсцем и
Слнцем,бо от земли тинь похОдитъ и Мисяць притемняетъ,и промени
слонечнии не могутъ прийти до Мсяця и его освитити,такъ и в
дому Пресвитлыхъ царей Рускихъ бываетъ затмение Слнца и Мсяця.Гды
Володимеръ Святославичъ внукъ Игоровъ,правнукъ Руриковъ монарха
руский умЕръ,того часу затмение Слнца ся стало; Гды Олга,жона
Игорова княгиня и монархиня руская умерла,того часу былО..
страница 18)..затмене Мисяця.Повидаютъ Иоанъ ст. ХризостОмъ и
Феофилактъ,же звизда ,подъ часъ Рождтва Х-ва учиненная былъ
Агглъ(=ангел),который з повитря албо з оболока (ударенье на первое
О) тую звизду учинилъ,и в той звиздИ зостаючи оную рушалъ з мисца
на мисце и провадилъ мудрцовъ до Вифлеому.Бо иншии звизды
четвертаго дня створены суть,а тая в ночи подчасъ Ржства Х-ва
учиненна естъ,дотого иншии звизды на Неби сутъ,а тая на повитру
была,дотого инши звизды завше ся показуютъ,а тая на въсходи ся
показала а в Иерусалими ся скрыла,потымъ знову ся зъявила,и
мудрцовъ до Вифлеому припровадила,и знову припровадивши там и
зникнула.
страница 19):Дотого иншии звизды завше ходятъ,а тая з мудрцами
идучими шла,з стоячими стала.;над тымъ мисцемъ стояла где ся
Хрстосъ уродИлъ. Такими звиздами сутъ князи Рускии Стыи мученики
Борисъ и Глибъ,подчасъ крщения Романъ и Давидъ названныи ; которыи
свитячи добрыхъ учинковъ своихъ свитлостю, провадили мудрцовъ з
круга зЕмного до Вифлеому Небесного.Потымъ ся тыи звизды скрыли,гди
(**так,а не гды) живот свой дочасный скончИли,и в гроби покрыти сут
землею и закрыти.Тыи звизды сут Аггелами:поневаж их души в Неби
межи хорами аггелскими ся знайдуютъ.
страница 20): На Неби ся знайдуетъ Гороскопусъ,часть Неба,которая
от всходу през годину догорЫ вЫшей поступУетъ.А гды наступУетъ
година иншая,иншый тежъ Гороскопусъ наступуетъ,и от всходу ся
догоры подноситъ.Гороскопи части Небесныи ся знайдуютъ,и в дОму
благочьстивыхъ царей Рускихъ.ПоневАжъ цареве Рускии и потомкове их
царевичове якъ гороскопи части небесныи од въсходу,от
уроження своЕго поступуютъ през кождую годину догоры
вышшей,од едной цноты до цноты другой,од едного учинку доброго
поступуютъ до другого учинку доброго,звикли (**так,а не звыкли)
милосердие убогимъ освидчати,ялмужною ихъ вспомагати,и неволникомъ
освидчаютъ милосердие,выпущают их з неволи,же Хрстосъ
мовилъ:«Блажены милостивыи яко тыи помилованы будутъ».
|
</> |