Кто ты, чтобы меня судить?
daemon77 — 05.07.2021
Повесть о бражнике, како вниде в рай
Источник: Лихачев Д.С., Панченко А.М., Понырко Н.В. Смех в
древней Руси. Л.: Наука, 1984. С. 282.
Бысть неки бражник, и зело много вина пил во вся дни живота
своего, а всяким ковшом господа бога прославлял, и часто в нощи
богу молился. И повеле господь взять бражников душу, и постави ю у
врат святаго рая божия, а сам ангел и прочь пошел.
Бражник же начя у врат рая толкатися, и приде ко вратам
верховный апостол Петр, и вопроси: «Кто есть толкущися у врат рая?»
Он же рече: «Аз есмь грешны человек бражник, хощу с вами в раю
пребыти». Петр рече: «Бражником зде не входимо!» И рече бражник:
«Кто ты еси тамо? Глас твой слышу, а имени твоего не ведаю». Он же
рече: «Аз есть Петр апостол» Слышав сия бражник, рече: «А ты
помниши ли, Петре, егда Христа взяли на распятие, и ты тогда трижды
отрекся еси от Христа? О чем ты в раю живеши?» Петр же отъиде прочь
посрамлен.
Бражник же начя еще у врат рая толкатися. И приде ко вратом
Павел апостол, и рече: «Кто есть у врат рая толкаетца?» — «Аз есть
бражник, хощу с вами в раю пребывати». Отвеща Павел: «Бражником зде
не входимо!» Бражник рече: «Кто еси ты, господине? Глас твой слышу,
а имени твоего не вем».—«Аз есть Павел апостол». Бражник рече: «Ты
еси Павел! Помниш ли, егда ты первомученика Стефана камением побил?
Аз, бражник, никово не убил!» И Павел апостол отъиде прочь.
Бражник же еще начя у врат толкатися. И приде ко вратом рая
царь Давыд: «Кто есть у врат толкаетца?» — «Аз есть бражник, хощу с
вами в раю пребыти». Давыд рече: «Бражником зде не входимо!» И рече
бражник: «Господине, глас твой слышу, а в очи тебя не вижу, имени
твоего не вем». — «Аз есть царь Давыд». И рече бражник: «Помниши ли
ты, царь Давыд, егда слугу своего Урию послал на службу и веле ево
убити, а жену ево взял к себе на постелю? И ты в раю живеши, а меня
в рай не пущаеши!» И царь Давыд отъиде проч посрамлен.
Бражник начя у врат рая толкатися. И приде ко вратом царь
Соломон: «Кто есть толкаетца у врат рая?» — «Аз есть бражник, хощу
с вами в раю быти». Рече царь: «Бражником зде не входимо!» Бражник
рече: «Кто еси ты? Глас твой слышу, а имени твоего не вем». — «Аз
есмь царь Соломон». Отвещав бражник: «Ты еси Соломон! Егда ты был
во аде, и тебя хотел господь бог оставити во аде, и ты возопил:
господи боже мой, да вознесетца рука твоя, не забуди убогих своих
до конца! А се еще жены послушал, идолом поклонился, оставя бога
жива, и четыредесять лет работал еси им! А я, бражник, никому не
поклонился, кроме господа бога своего. О чем ты в рай вшел?» И царь
Соломон отъиде проч посрамлен.
Бражник же начя у врат рая толкатися. И приде ко вратом
святитель Никола: «Кто есть толкущися у врат рая?» — «Аз есть
бражник, хощу с вами в раю во царствие внити». Рече Никола:
«Бражником зде не входимо в рай! Им есть мука вечная и тартар
неисповедим!» Бражник рече: «Зане глас твой слышу, а имени твоего
не знаю, кто еси ты?» Рече Никола: «Аз есть Николай». Слышав сия
бражник, рече: «Ты еси Николай! И помниш ли: егда святи отцы были
на вселенском соборе и обличили еретиков, и ты тогда дерзнул рукою
на Ария безумнаго? Святителем не подобает рукою дерзку быти. В
законе пишет: не уби, а ты убил рукою Ария треклятаго!» Николай,
сия слышав, отъиде прочь.
Бражник же еще начя у врат рая толкатися. И приде ко вратом
Иоанн Богослов, друг Христов, и рече: «Кто у врат рая толкаетца?» —
«Аз есть бражник, хощу с вами в раю быти». Отвещав Иоанн Богослов:
«Бражником есть не наследимо царство небесное, но уготованна им
мука вечная, что бражником отнюдь не входимо в рай!» Рече ему
бражник: «Кто есть тамо? Зане глас твой слышу, а имени твоего не
знаю». — «Аз есть Иоанн Богослов». Рече бражник: «А вы с Лукою
написали во Евангели: друг друга любяй. А бог всех любит, а вы
пришельца ненавидите, а вы меня ненавидите. Иоанне Богослове! Либо
руки своея отпишись, либо слова отопрись!» Иоанн Богослов рече: «Ты
еси наш человек, бражник! Вниди к нам в рай». И отверзе ему
врата.
Бражник же вниде в рай и сел в лутчем месте. Святи отцы почяли
глаголати: «Почто ты, бражник, вниде в рай и еще сел в лутчем
месте? Мы к сему месту не мало приступити смели». Отвеща им
бражник: «Святи отцы! Не умеете вы говорить з бражником, не токмо
что с трезвым!»
И рекоша вси святии отцы: «Буди благословен ты, бражник, тем
местом во веки веков». Аминь.